Florența – toamna pe meleaguri toscane

Perioada călătoriei: 25-30 septembrie 2014

La ce mă gândesc când zic Toscana? În primul rând la celebrele peisaje cu vile străjuite de copaci înalți și cocoțate pe dealuri cu măslini și vii. Iar în al doilea rând la o combinație între artă, vin și dolce far niente. Pentru mine Toscana este un concept, un stil de viață și abia mai apoi un loc. Deși limba italiană nu îmi este străină și îmi doresc demult să o exersez, abia anul acesta s-a întâmplat călătoria. Așa că iată-mă cu un teanc de ghiduri de conversație în brațe, ghiduri de călătorie, carduri de memorie cât să ajungă pentru 5 persoane și pe aici ți-e drumul – următoarea oprire: orașul unde s-a născut Renașterea.

CUPRINS

Transport și Cazare
Ziua 1: Ponte Vecchio – Palatul Pitti – Il Campanile
Ziua 2Galleria dell’AccademiaGalleria degli UffiziCattedrale di Santa Maria del FioreBattistero – Piazza della Repubblica
Ziua 3: Pisa – Vinci – Tenuta Torciano Winery – San Giminiano – Siena
Ziua 4Bazilica Santa Croce – Transfer Pisa
Ziua 5: Drumul spre casă
Sfaturi și opinii

Transport și Cazare

Am urmat ruta București – Pisa pusă la dispoziție de Wizz Air cu plecare la 11:45. Zborul durează aproximativ 2 ore și devine spectaculos când avionul întoarce pe deasupra mării. Noi am ajuns cu o întârziere de 15 minute și ne-am grăbit să luăm bilete spre Florența. Am ales autobuzele TerraVision care fac o oră pe drum și costă 6 euro de persoană – condițiile au fost bune și nu am întâmpinat nicio problemă. Ajunse în Gara Santa Maria Novella din Florența ne-am simțit puțin rătăcite din cauza aglomerației. După o pauză de cafea aveam atât biletele de autobuz cât și destulă energie pentru a căuta hotelul. Autobuzul 22 ne-a lăsat vis a vis de hotel. Am avut rezervate 2 camere duble (care s-au dovedit a fi triple) la Hotel Astor pentru 4 nopți. Cazarea a fost acceptabilă, personalul amabil chiar ne-a ajutat să ne rezervăm o excursie prin Toscana. Problema cea mai mare a fost că am primit camere la parter cu ferestre spre stradă, iar noaptea traficul era destul de intens; însă din fericire oboseala și-a spus cuvântul și am putut dormi. O altă observație ar fi micul dejun destul de sărăcăcios, dar e foarte probabil ca acela să fi fost conceptul italienilor pentru mic dejun: numai dulciuri.

În după-amiaza primei zile ne-am aventurat pe jos spre centrul orașului pentru a ne învăța cu străduțele. Drumul ne-a luat 30 de minute și s-a finalizat cu o pizza delicioasă cu Salame Toscano și vin pe săturate la Pizzeria Lo Spuntino unde ne-am întors și în zilele următoare. Dar revenind la cazare, nu știu dacă aș recomanda-o ținând cont că a avut bune și rele. După cum am spus: locația bună, personalul de treabă, prețul decent, însă ar putea fi mai bine izolat fonic și mâncarea ar trebui să fie mai consistentă.

Ziua 1

Hotel – Ponte Vecchio – Palatul Pitti – Il Campanile – Hotel

După un mic dejun dulce, mult prea dulce decât sunt eu obișnuită și un cappuccino am plecat frumușel pe jos spre Palazzo Pitti. Drumul s-a dovedit mai lung decât ne-am așteptat. Nu din cauza distanței, ci din cauza distragerilor. Pentru început am ajuns din nou la Dom și ne-am oprit pentru o nouă sesiune de poze de data asta în soarele dimineții. Peste încă 5 minute ne-am trezit în mijlocul unei piețe cu statui care am aflat ca se numește Piazza della Signoria și unde se află Palazzo Vecchio, primăria orașului.

După ce ne-am strecurat pe lângă Galleria degli Uffizzi, unde aveam să ne întoarcem următoarea zi, am descoperit Ponte Vecchio. Acest pod pietonal datează din vremuri medievale și este cel mai vechi din Florența. Pe deasupra caselor construite de-a lungul lui se află coridorul Vasari construit în 1565 pentru a lega Uffizi de Palazzo Pitti. Astăzi acest coridor se poate vizita doar cu rezervare în prealabil. În schimb Ponte Vecchio este permanent aglomerat și ne-a facut și pe noi să pierdem minute bune admirând bijuteriile din vitrine.

Într-un final ajungem la Palazzo Pitti care, din cauza furtunii ce avusese loc cu o săptămână în urmă, avea închise o parte din încăperi dar și mult lăudatele Grădini Boboli. Cu părere de rău, ajungem să vizităm doar Galleria Palatina și Galleria dell’Arte Moderne. Pentru a înțelege bogăția acestui loc este îndeajuns gândul că a aparținut familiei de Medici (cunoscută pentru suportul financiar pe care l-au acordat artei), Casei de Savoia și, pentru scurt timp, lui Napoleon. Aici se pot admira lucrări a lui Raffaello Sanzio, Caravaggio sau Rubens.

În jurul orei 3 ne reîntorcem spre Dom. Am prins o vreme neașteptat de călduroasă și oboseala ne cam prinsese din urmă, dar cu ultimele puteri ne-am încăpățânat să urcăm toate cele 414 trepte din interiorul Il Campanile. Cărând un număr considerabil de cumpărături după noi și luând pauze cât mai lungi și mai dese ajungem la timp în vârf pentru a admira cum soarele se pregătește să apună. Nu pot să nu observ amuzată figurile extenuate ale oamenilor care tocmai au terminat de urcat scările și sesizez chiar și o posibilitate de afacere: ce bine ar fi ca cineva în vârf să vândă apă!

Întoarse pe pământ, ne răsfățăm cu o înghețată savurată pe marginea unei borduri, neavând destulă energie să căutăm o bancă. După o zi petrecută în Italia nu am putut să nu observ 2 lucruri:

1. Dacă ești acolo pentru cumpărături ai de unde alege, varietatea de produse din piele este copleșitoare și pe majoritatea lucrurilor va sta scris „Made in Italy”.

2. Mai în glumă, mai în serios, toate drumurile duc la Il Duomo –  vrând să ne îndepărtăm tot acolo am ajuns, deci cu siguranță e ceva putred la mijloc.

Ziua 2

Hotel – Galleria dell’AccademiaGalleria degli Uffizi – Cattedrale di Santa Maria del FioreBattistero – Piazza della Repubblica – Ponte Santa Trinita – Hotel

Ne-am trezit devreme pentru a sta la coadă la Galleria dell’Accademia, muzeul care găzduiește celebra statuie David, la care Michelangelo a lucrat între 1501 și 1504 și care măsoară peste 5 metri. A durat în jur de o oră și jumătate pentru a cumpăra bilet și pentru a intra. Statuia este într-adevăr impresionantă prin dimensiuni, dar în rest nu sunt foarte multe de văzut în acest muzeu (o sală cu statui, picturi religioase și câteva încăperi cu instrumente muzicale), petrecându-ne mai mult timp așteptând să intrăm decât să îl vizităm.

Încă o oră și jumătate am stat la coadă pentru a intra la Galleria degli Uffizi, însă vizita a fost una mult mai frumoasă. Galeria Uffizi este casa celei mai mari colecții de picturi renascentiste din lume. Clădirea a fost proiectată de Giorgio Vasari, este un exemplu de eleganță și găzduiește opere de Botticelli, da Vinci, Michelangelo, Giotto, Caravaggio, Rembrandt și mulți alții. Din păcate, oboseala și-a spus cuvântul și nu am putut vizita decât o parte din muzeu, dar a fost o experiență foarte plăcută.

Cu ultimele puteri ne-am îndreptat către Cattedrale Santa Maria del Fiore, unde ne-am odihnit pe o bancă și am admirat interiorul catedralei. Battisterio este una dintre cele mai vechi clădiri din Florența, dar vizita noastră l-a prins în renovare și nu i-am putut vedea exteriorul. Plata pentru vizita acestuia a fost inclusă în biletul pe care îl cumpărasem cu o zi în urmă pentru Il Campanile (biletul este valabil 24h și include 4 obiective, dar nu am avut timp să le vizităm pe toate).

Am încheiat ziua mâncând o altă înghețată delicioasă, descoperind Piazza della Repubblica, admirând apusul de pe Ponte Santa Trinita cu vedere spre Ponte Vecchio și rătăcind pe străduțe cu magazine de lux. A doua zi petrecută în Florența ne-a făcut să realizăm cât de multe avem de văzut și cât de puțin timp.

Ziua 3

Pisa – Vinci – Tenuta Torciano Winery – San Giminiano – Siena

Inițial am vrut să facem un tur prin Toscana cu TerraVision, însă nu am găsit de unde să cumpărăm bilete, iar cei de la hotel ne-au dat o broșură cu excursii de a căror rezervare se ocupau ei. Așa am ales un tur numit Tuscany in A Day. La ora 8 eram în gara Santa Maria Novella de unde ne-a preluat o ghidă vorbăreață și ne-a condus către autobuz. Am ocupat locuri fiecare cum a apucat și ne-am studiat unii pe alții. Verdictul a fost dat: par oameni în regulă. Ulterior am aflat țările de proveniență a câtorva dintre ei: mulți veneau din America, alții din Malaezia, Noua Zeelandă, Canada și doar 5 europeni – noi 4 și încă un om din Finlanda.

Prima oprire: Pisa. Am ajuns în Pisa la 9:30 când razele dimineții îi dădeau un albastru ireal cerului. Piazza dei Miracoli și-a căpătat numele datorită faptului că cele mai importante clădiri au fost adunate în același loc: Domul, Baptisteriul, Camposanto și Campanile – celebrul turn înclinat. Turiști erau destul de mulți, iar toată atenția era îndreptată spre turn. Într-adevăr piața are o frumusețe aparte datorită arhitecturii romanice și este interesant de știut că aceste clădiri au fost construite undeva între anii 1100-1300. Turnul din Pisa are totuși cea mai fascinantă poveste. Construcția sa a început în 1173, dar când au ajuns la al treilea etaj greutatea devenise deja prea mare pentru solul aluvial. Lucrările au fost sistate până în 1275 când s-a decis să se construiască în sens opus. După ce în anii 90 au fost făcute restaurări pentru a stabiliza cele 1000 de tone de marmură turnul a fost declarat stabil în 2008 pentru încă 200 de ani.

La ora 12 am oprit în Vinci, unde s-a născut celebrul Leonardo da Vinci în 1452. Aici se află acum un muzeu dedicat invențiilor maestrului. Peisajul este foarte frumos, rural, cu livezi de măslini pe dealuri și vile specific italiene. Am vizitat muzeul și am făcut poze. Este un loc liniștit care răspândește energie pozitivă. Pare genul de loc unde te poți bucura pe deplin de un pahar de vin și de viață în general. Și că tot am pomenit de vin, următoarea noastră oprire a fost una delicioasă și amețitoare.

Vinăria Tenuta Torciano a fost o experiență amuzantă. Numai când auzi „degustare de vinuri” te duci cu gândul la voie bună. Când am ajuns acolo masa era pusă: fiecare avea în față o farfurie cu câteva aperitive ce constau în diferite tipuri de salami, brânză și bruschette. Mi-a plăcut că aveau pregătite și farfurii pentru vegetarieni. Emanuele, un băiat la vreo 20 de ani urma să ne spună ce să facem într-o engleză melodioasă și cu mult umor. Am mâncat, am învățat cum se bea vinul, am degustat un vin alb, după care un vin roșu, apoi ne-au adus un al doilea fel de mâncare (paste cu ulei de trufe și parmezan pe deasupra care au fost de-a dreptul delicioase) și încă un tip de vin. Și abia acum începe distracția. Emanuele a cerut o voluntară și, cum mi se întâmplă mie de obicei atunci când toți lasă ochii în pământ, m-am trezit că mă alege pe mine. Ca să fim înțeleși: „m-am oferit”. Ultimul vin era Vino Santo (un vin dulce de desert), iar Emanuele, dragul de el, dorea să exemplifice cum se cucerește o fată în Italia folosind acel vin dulce de te duce și biscotti. Spectacolul i-a amuzat pe meseni, iar eu m-am ales cu cel mai mare pahar de vin și un biscuite. Norocul meu.

În San Giminiano am ajuns pe o căldură de nedescris și destul de amețiți cu toți de la atâta vin. Când efectul a început să dispară și am reuși să ne adăpostim la umbra zidurilor pe străduțele medievale am realizat cât de frumos este acest orășel. Cu semețele turnuri ca niște zgârie-nori, numeroasele magazine și peisajele desprinse din cărți poștale, San Giminiano a devenit rapid locul meu preferat din Italia. Se zice că aici este și cea mai bună gelaterie din lume, dar coada era prea mare și timpul prea scurt ca să testăm.

Ultima oprire: Siena. La 6 seara nu am mai avut răbdare să ne ținem după ghidă, așa că ne-am îndreptat spre Dom, ne-am plimbat pe străduțe și am mâncat o înghețată. Piazza il Campo din centrul orașului este foarte mare și permanent plină de turiști. După o oră și ceva de hoinăreală, ne-am suit pentru ultima dată în autocar și am luat drumul Florenței.

Ziua 4

Hotel – Bazilica Santa Croce – Transfer Pisa – Hotel

Ultima zi în Florența a început cu făcutul bagajelor, așezatul pe valiză pentru a se închide, micul dejun dulce cum ne-am obișnuit, exersatul limbii italiene prin comandarea unui Cappuccino și plecarea spre gară. Ne-am cumpărat biletele pentru trenul ce pleca în după amiaza respectivă spre Pisa de la un automat. Ni s-a părut ciudat că pe biletul printat nu apărea decât prețul și nimic altceva relevant pentru călătorie – nici ora, nici ruta, nici nimic. Dar se pare că așa este practica pentru trenurile regionale și biletele trebuie validate înainte să te urci în tren la niște aparate speciale.

Ultimele ore în Florența le-am petrecut vizitând Basilica Santa Croce, locul de odihnă al lui Michelangelo, Machiavelli, Galileo și mulți alții. Este un loc unde ne-am găsit și noi liniștea pentru câteva minute în curtea sa interioară. Ne-am îndreptat mai apoi spre Mercato Centrale unde am mâncat o pizza făcută pe loc în fața noastră și ne-am delectat cu câte o înghețată.

Călătoria cu trenul a fost plăcută, dar nelipsită de evenimente – din motive pe care nu le-am înțeles, trenul a staționat pentru 20 de minute undeva în mijlocul drumului. În rest, toate bune și frumoase. Hotel Moderno la care am stat în Pisa se afla la maxim 10 minute de mers pe jos de la gară. Ne-am cazat repede, ne-am lăsat bagajele și am ieșit pe balcon la o gură de aer. Mă simțeam ca într-un film vechi – într-un mote cu o siglă luminoasă care pâlpâie, cu sunetul trenurilor pe fundal și cu luna plină deasupra. Hotelul nu o ducea foarte bine la capitolul curățenie și nici la cel mic dejun, dar pentru o noapte cât am stat noi a fost suficient.

Ziua 5

Drumul spre casă

Ultima zi a fost o dulce prelungire a unei excursii atât de frumoase. Ne-am plimbat hai hui prin Pisa și am găsit Giardino Scotto, o liniștită grădină unde unii tineri învățau, alții citeau și chiar niște copii își țineau ora de educație fizică acolo. Am luat autobuzul până la aeroport și ne-am luat la revedere de la Italia pentru moment.

Sfaturi și opinii

1. Noi ne-am documentat de acasă despre cele mai bune gelaterii din Florența pentru că aveam printre noi o mare mâncăcioasă de înghețată. Dar nu am regretat timpul petrecut cautându-le: aici am mâncat cele mai bune înghețate. Încercați Mordilatte (preferata mea), Perche No sau Carapina unde am întâlnit o româncă în spatele tejghelei.

2. Florența este un oraș relativ mic și personal am preferat să mergem cât mai mult pe jos. Dar din când în când tot mai luam autobuzul mai ales seara când eram prea obosite să mergem pe jos până la hotel. Dacă vă hotărâți să luați autobuzul, luați în calcul că biletele sunt mai scumpe dacă le cumpărați de la șofer, însă după o anumită oră nu mai găsiți în altă parte.

3. Cozile la cele mai importante muzee de artă pot părea interminabile și de multe ori timpul de așteptare depășește o oră. Dacă vreți să beneficiați de opțiunea Skip the Line cumpărați bilete online – câștigați foarte mult timp și așa nici nu veți mai fi atât de obosiți de la statul la coadă.

4. La capitolul mâncare: eu ador mâncarea italiană. Încercați din toate și cu de toate – de la pizza până la zecile de tipuri de paste. Și nu uitați să gustați și din delicioasele lor vinuri.

5. Un aspect pe care l-am observat: semafoarele țin foarte puțin culoarea verde pentru pietoni, lucru care mi se pare foarte straniu – cum ai putea traversa ditamai intersecția în 5 secunde?

6. Italia pare raiul cumpărăturilor. Dacă vă plac produsele de calitate și din piele ați nimerit unde trebuie. Prețurile sunt pe măsură și oferta este cât se poate de diversificată.

M-am întrebat mereu ce o fi acest „Dolce far niente” al italienilor. Și în cele câteva zile petrecute în Toscana am încercat să înțeleg. Poate este o combinație între ritualul băutului cafelei de dimineață, modul lor stilat de a se îmbrăca, deplasarea pe scutere, clima caldă care inspiră relaxare și arta ce se găsește la fiecare pas. De fapt, nu cred că am înțeles ceva concret și totuși continui să schițez un zâmbet de fiecare dată când mă gândesc la oamenii din Italia și la viața lor ilustrată atât de frumos în filmele italiene. Dacă mă gândesc mai bine, cred că mai am nevoie de un pahar de vin pe terasa unui restaurant în răcoarea nopții și poate atunci voi înțelege.